onsdag 1 augusti 2012

På lördags morgonen

så väckte jag min matte klockan 05:00 , genom att peta henne i ögat med tassen = MYCKET uppskattat *mol*
Min matte sa att jag skulle gå och lägga mig igen för frukosten började inte serveras förrän klockan 07:00 nere i hotellmatsalen.
Känslig 2-bening jag har eller hur ?? 
Jag menar gå upp klockan 05:00 eller 06:30 , det är ju INGEN skillnad att jama om ;-)


Hade jag vetat att jag skulle hamna i en utställnings-bur nu igen , så hade jag minsann INTE sett till att min matte vaknat :(


Så här ödsligt var det i utställningshallen på TERAKS kattutställning klockan 08:00 på morgonen , så jag fattar inte varför vi skulle ha så bråttom dit ??
Med tanke på att det ÖSREGNADE när vi skulle gå ifrån bilen och in i sporthallen !!


Titta , titta så mycket grejer det fanns att köpa !


det är ju bara att börja handla , matte !!
Inte det ??
Är det för dyrt för oss Svenskar att handla i Norge ??
Vi måste multiplicera alla priser med 1,20 säger du ??
Fy katten så trist :(
Ser ju ut att finnas en massa roliga grejer att köpa !!


Här kommer en kavalkad på grejer som INTE min matte köpte till mig !!!

INGEN ny lyx-toalett :( 
1000 Sv.kr det var väl inte dyrt ;-)
(about 140 US.dollars)



INGEN ny soffa :(
För den var om möjligt ändå dyrare än lyx-toaletten.


Att min matte INTE köpte några 
Hello Kitty grejer det är jag glad för :)
För jag är inte man-katt nog för allt det här rosa ;-)


Jag fick däremot en ny utställnings toa som matchar mitt burskynke, för den kostade bara 35 Sv.kr :)
(about 5 US.dollars)


och jag fick en ny päls-leksak fylld med Valeriana , det var minsann krut i  den ;-)
Den kostade 60 Sv.kr , så den hade 
min matte råd att köpa :)
(about 8,50 US.dollars)



Var en evig väntan på lördagen , så jag slappade mest i min mysiga sov-påse :)



Som "vanligt" fick ju inte min matte tagit några kort på min bedömning *suck*
Men här ett kort på ett par Perserkatter som den domaren jag hade bedömde.



Jag fick jättefina omdömen av henne !
Bland annat sa hon att som jag såg precis ut som en Crememaskad Helig Birma ska se ut :)
 Min matte  köpte både EX 1 rosetten och Cert-rosetten.
 Ja , jag vet att jag egentligen bara ska ha Cert-rosetten !
Men inte så ofta som jag blivit Ex 1 ,
 så min matte ville ha den också :) 



Min matte köpte ett par lotter i lotteriet och kan ni tänka er att vi vann 4 kg Royal Canin Hair and Skin mat :)


Efter en LÅNG utställningsdag = 19:30 , 
så åkte vi tillbaka till hotellet.
Min matte var iväg en sväng och köpte en sallad i en affär , för på hotellet hade man inte råd att äta sa min matte.
Vad sägs om 222 Sv.kr för en Hamburger-tallrik ??
(about 31,50 US.dollars)
eller 132 Sv.kr för Jordgubbar med glass ?? 
(about 19 US.dollars)

Vi tittade lite på TV , innan det var dags att försöka sova


Vilket INTE var lätt eftersom det var ett Diskotek i huset vägg i vägg med hotellet :(
Som om inte det var nog så stanande alla Taxi-bilarna precis nedanför vårt fönster när dom skulle plocka upp alla fulla människor som skulle hem när Diskoteket stängde klockan 03:00.
Kan ju jama att dom var ju INTE tysta precis dom där fulla Norrmännen ;-)
Jag hade fullt sjå med att hålla koll på dom från fönstret , så att dom säkert kom in i Taxi-bilarna. Så att det blev tyst nån gång !!!


Hur det gick på utställningen på söndagen , det skriver jag om på fredag :)


68 kommentarer:

Angel Prancer Pie sa...

Concatulations on the Royal Canin cat food win! We love that stuff. Looks like a fun time at the cat show and those rosettes are beautiful.

Fuzzy Tales sa...

Wow, you've been busy! But we're sorry most items were too expensive to buy. $140 US for a litter box? That's crazy. But there WERE a lot of great things there.

Our mom goes to the one cat show here every February, and they have a lot of toys, but very little is expensive, most of the items are very affordable. There's nothing "designer" though. :-)

Alice sa...

Jättefina bilder! Vilka äventyr du är ute på!
Vad jamarmysig din sovpåse såg ut - vart har din matte köpt den?
Vi tror allt att du sopade banan på tävlingen, jam menar vem tycker inte att du är finaste katten?
*nosbuffar*

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Min sovpåse köpte min matte på Sydkattens utställning förra året :)
Här hittar du bilder på flera olika sorters bäddar (finns även annat under dom andra flikarna:)
http://www.cornishrex.biz/

lillies lya sa...

Vilka snygga saker de hade - men hua vad dyrt!!! Norrmännen måste svälta ihjäl om de ska betala 222 spänn för en hamburgertallrik!!! Vi skulle nog vilja ha de där Hello Kittyprylarna. I alla fall transportburen (fast vi vill inte transporteras - den skall stå på golvet och vara hus!) En stabil stark man klär i alla färger. Speciellt rosa :)

Får ni KÖPA era rosefetter??? Men, vi trodde att ni fick dem när ni vann!!! Du är verkligen värd fler rosefetter! Som de GER dig. Och fattes bare ann't än att du ser ut pricksis som du ska göra!!! Snygging! Och cool är du, som inte har problem med vare sig resor eller utställningar!
nosgos å gottisar
Maurice & Kajsa

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Nu var det ju på hotellet som Hamburgertalltiken var så dyr , men matte sa att på MC Donalds så kostade en meny närmre 100 Sv.kr.
Man får köpa Cert.rosetter och EX 1 rosifetter.
Däremot så får man Titelrosetter , NOM-rosetter och BIS-rosetter :)

Memories of Eric and Flynn sa...

Concats on winning the Royal Canin Kjelle, and on winning your rosettes. Our mum said she found Norway very expensive too. She once read somewhere that Oslo is the most expensive city in the world.

Anonym sa...

Hihi...Så många lyxiga saker men...Håller med ang Hello Kitty ;)
Stort ***Grattis*** mé till fina omdömmen/Nospuss & Kram

Katie Isabella sa...

Oh what a LONG long EXHAUSTING day for both you and your Momma. And those prices are very high. My goodness. My mom wouldn't be able to afford anything.

That is a horrible amount of money to pay for a hamburger platter. And having the loud loud music next door and the drunks and taxi's too? Awful. Both of you will be happy to be home and congratulations on your winning, you handsome gorgeous mancat you. XXOO

Max och Måns sa...

Funderar på vad domaren sa...
"Du såg ut precis som en Helig Burma ska se ut..."
Men du ÄR ju en Helig Burma, så det var väl inte så konstigt!
Och alla andra ser också ut precis som de ser ut, så alla borde väl ha vunnit. *fniss*
Roligt att läsa om din resa, undrar lite hur glad din matte var när väckarklockan ringde på söndagen...

Tama-Chan, Benny, Vidock, Violette, Ollie, Heloise, Momo, Ryu sa...

Those days sound REALLY long! We think you are brave and patient to put up with them.

Hey, we really like your entry in the Cat Olympics Competitive Napping competition!

Purrs,
The Chans

Mariodacat sa...

Oh the life of a show cat is a tough one isn't it.

Marg sa...

Well congratulations on your ribbons. That is terrific but it looks like kinda of a rough time, all that waiting around. Those were some mighty fun and neat looking things for sale there, but so expensive. Good luck with the rest of the show.

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Tror inte jag ser ut som en Helig Burma faktiskt :)
Som en Helig Birma möjligtvis !
Jag o matte tycker oxå att alla katter är fina , men nu är det ju som det är på kattutställningar med hur en rastypisk Helig Birma eller Perser eller Oriental osv."ska" se ut för att komma upp i dom poäng som krävs för att få sitt Cert. eller bli NOM till domarpanelen och ha chansen att bli BIS :)

Carina Sjölund sa...

Klart jag förstår att du inte ville ha Kitty. Att matte ens tittade på dom :)
Kramen♥

Hannah and Lucy sa...

We think we'd have been shouting to go home way before we even arrived at the Cat show - we do not do quiet car journeys as they always seem to be for something nasty!
Luv Hannah and Lucy xx xx

snoopy@snoopysdogblog sa...

Woohoo!! Congratulations buddy :)

All that gear looked super cool, even though I'm a Doggie I thought it looked awesome!! :)


Wags to all,

Your pal Snoopy :)

Dobson sa...

Woohoo! Congrats on the win!

Dui och Deco sa...

Grattis till de fina rosefetterna! Du är ju snyggast! Spinnande att vara på utställning i norska landet, men det verkar dyrt..Nosbuff

Klosterkatterna sa...

Mmmm... Hair and Skin är jamargott torrfoder! Det hade vi förut, innan jag hamnade på njurdiet och de andra på Neutered... *viskar* pälsbollarna i novitiatet blev tjocka av det, för de åt massor! *fnissar*

Vi tycker att domaren hade alldeles rätt, för du ser ut PRECIS som en Kjelle Bus skall se ut!

Tass från Imma, abbemissa.

Aamor sa...

Åh vi får gratulera till dig du fina katt, hihi, snygga rosetter som du är väl värd! Du är så vacker!
Där var en massa saker som jag dock tycker att din matte kunde köpt, toan tex den såg lyxig ut, hihi!
Bra att du höll koll på de fulla norrmännen så de inte ramlade omkull och legat kvar och sjungit nedanför ert fönster hela natten, hihi!

Nosgos

A Tonk's Tail sa...

Mowzers, sounds like a very exciting time! Winning a bag of food - scoring a new TOY, and getting cool ribbons! HIGHPAW!

Sparkle sa...

How exciting! I actually hear it is not easy to be a good example of a Birman - the markings are hard to get right! Concatulations on the rosettes (although I am still not sure how all this scoring goes, even though my human just finished writing a magazine story about judging cat shows!). I can't wait to find out how Sunday went!

LP sa...

Sounds like alot of excitement for a little guy! LP LOVES to go to cat shows but all our cat shows this year have been on the island (Victoria) instead of in Vancouver... so no cat shows for LP this year!! We loved to see those baskets and other cat things-very neat! We hope you enjoyed yourself at the cat show ...our translator is still not working so we have to decode the story from the pictures:)

the critters in the cottage xo

Kattson sa...

Ska bli spännande att ser hur du placerar dig. Men om inte domarna ger dig 1:a pris, då är det inte riktiga domare.

BeadedTail sa...

Concatulations on your ribbons! Sorry you couldn't get one of those luxury toilets but there were pretty expensive! So was the food there in Norway. Do you need a passport to cross the borders to other countries?

CATachresis sa...

Oh Kjelle Bus what an exhausting time you had and Mr Google had teouble keeping up with you!! Concats on your big wins and sorry about all the stuff your mom didn't buy for you. Sometimes they can be so mean!!! xox

Vi i Kasperian sa...

Dyrt utland det där, men åtminstone toaletten kunde du väl ha fått! Det tycker jag faktiskt.
Fast du fick ju ett par fina rosetter förstås, men ändå...

Anonym sa...

Hi Charlie Rascal! What did that judge do to you??? Did she touch you?? Did she have to make sure you are a "real" mancat...cough...cough..you know...not missing your manly parts? In dog shows Mom says the male dogs could not be neutered. We are just wondering about cat shows. It is a hard life for a cat, so you take good care of yourself CR! Paw pats and hugs, Savannah

Max och Måns sa...

Burma eller Birma... Whatever! ;-)

Unknown sa...

Kjelle! Hi Guy! I am sure glad I am NOT a show cat! That is such a grueling schedule!
Did you have any fun at all?
Kozmo at the Cat from Hell

Gigi sa...

Congratulations on your prizes--YOU are the most handsome cat in the show. My Human thinks you are just PERFECT! I hope you get some good sleep now XOXOXO

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Savannah , cat´s can both be mancats/ladycat´s or neutered/spayed.
We compete in different classes = Champion / Premier.
It´s not so hard to be a cat on a Catshow , you sleep and then you sleep some moore and then you sit and look cute on the judge´s table :)

Prince sa...

Stort grattis Kjelle och ni hade iaf lyckats få med min matte på bild :)
Ja, det var hiskeligt dyrt i Norge så jag fick inte heller köpta leksaker men tur var att jag fick lekasaker unde rBengal-specialen som var SUPERgosluktiga!
Stackars er med hotellet, vi bodde på Clarion och där var det lugnt och mattes och husses middag & frukost ingick i priset så att de inte blev gnälliga av att vara utan mat. Vi stannade bara en dag dock så på söndagen fick jag vila ut hemma. Snart är det lördag igen och dags för utställning i Dragör, DK, för vår del. Mjau

Smudge sa...

Congratulations! Looks and sounds like that was quite the show, and all that cool new stuff is amazing, too!!

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

My mommie think´s it a bit strange that a country that have so much oil , is sooo expensive ??!!
Even the gas cost´s moore than in Sweden that have NO oil !!

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Skönt att nån håller med mig angpende Hello Kitty grejerna ;-)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Thank´s for tha CATulations !
Yes , the Royal Canin food is very nom nom :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Efurrything is expensive in Norway :(
A bit strange think´s both mommie and me , since they have a lot of oil :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Yes it was a little to much of efurrything in Norway :)
Thank´s for the CATulations !

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

The sunday wasn´t that long :)
Thank´s for liking my Compettitive Napping picture !

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Not so hard to be a show cat , Mario !
All you have to do is sleep in your comfy sleeping bag and then sit and look cute when the judges look at you :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Thank´s for the CATulations !
I mostly sleep while waiting :)
It´s worse for my mom , but this time she found a new friend and they talked a lot the whole weekend :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Puh , tur att det var fler som håller med mig angående Hello Kitty grejerna ;-)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

My mommie have taken me on cartrips for both fun and not so fun cartrips since she got me.
So I really enjoy riding in the car , especially if I´m aloud to sit in the front seat attached to the seatbelt so I can watch what we are driving by :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Thank´s for the CATulations , Snoopy !
Yes , there was a lot of fun stuff that you could buy , but it was very expensive.
So mommie couldn´t buy so many things to me :(

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Thank´s for the CATulations !

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Tackar för KATTulationerna till mina rosifetter !
Mmm , det var väldigt dyrt i det där Norska landet !!
Konstigt med tanke på att dom har en faslig massa olja där ?!

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Jam det verkar VÄLDIGT gott det där Hair and Skinfodret , jag har nämligen för första gången försökt att göra inbrott i en torrfoderpåse :)
Visst hade den där domaren alldeles rätt gällande mig ;-)

The Florida Furkids sa...

ConCatulations on your wins!! We think that stuff looked great but wasy WAYYY to expensive. Did you know that Ellie is a Premier?

The Florida Furkids and Lexi

Anonym sa...

Vilket äventyr ni har varit ute på! Grattis till dina fina rosetter!

Pernille sa...

Heisann Kjelle,
ser ut som dere har hatt en begivenhetsrik tur, og desverre må jeg si, det er veldig dyrt her i Norge. Det synes vi nordmenn også.
Ha en fin kveld.
Nosbuff fra Pernille og mamse:-)

meowmeowmans sa...

Concatulations, Kjelle! You won two rosettes AND some Royal Canin? That is excellent, sweet friend. :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

It´s nothing gruel about sleeping in a comfy nappingbag :)
Yes , I had fun when I puked on the judges table *mol*
He liked me anyway and wiped me around my mouth and called me his little Alfredo :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Thank´s for the CATualtions , Spitty !
I did sleep for many hours after the show :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Tackar för KATTulationerna !
Jag tycker oxå att matte kunde köpt den där lyxtoan :)
Javisst var det tur att jag höll koll på dom fulla norrmännen så att dom kom säkert in i sina beställda Taxibilar ;-)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

It was excitng :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Hi Sparkle !
Thank´s for the CATulations !
No it´s not easy to please the judges , being an Birman :)
The socks and posterior laces are 20 points if they are purrfect.
One of my posterior laces are not 100% OK , but all the judges I have had so far , thinks it´s OK.

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

I was mostly sleeping through the whole catshow *mol*
My mom had to wake me up when it was time for me to be judged :)
There was many cool stuff to buy , but most of it was way to expensive :(
The Norwegian krona is worth moore than the Swedish.

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Visst är spinningen olidlig nu ;-)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Thank´s for the CATulations !
Between Sweden and Norway I don´t need passport and no Rabies shot either :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

I sleept through most of the catshow , my mom had to wake me up when it was time for me to meet the judge :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Mmmm , det var JÄTTEdyrt i Norge :(
Matte säger att det var tur att hon hittade till en "billig" affär där man kunde köpa pastasallad för knappt 40kr :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Tackar för KATTulationerna :)
Matte såg inte att din matte fastnat på kort förrän , nu när vi läste din kommentar :)
Matte köpte en leksak till mig som kostade 50 norska pengar , det var en pälsig spindel som luktade sååå gott !
Husse han påstår att den inte alls luktar gott utan luktar fotsvett :)
Matte säger att om vi ska till Skien nästa år , så blir det Clarion istället.
Nu ska jag visst vila från utställningar ett tag :)
Lycka till i Dragör !

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Thank´s for the CATulations !
I din´t get so many new cool toy´s , it´s very expensive for us Swedes to shop in Norway :(
But I did get 2 new toy´s and mom won the catfood on a lotterytcket :)

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Thank´s for the CATulations !
No we didn´t know that Ellie is a Premier too.
We have one question about catshows in the states.
Do you have to go abroad like us if you wan´t your cat to be International Premier or International Champion ??

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Japp det var ett äventyr :)
Tackar för KATTulationerna !

Unknown sa...

Grattis till fina rosiffetter. Tazz :-)