fredag 3 augusti 2012

På söndagsmorgonen var varken ....

jag eller min matte speciellt pigga när klockan ringde 06:30



Min matte gick ner och betalade för vårt rum och gick sen för att äta frukost. Sen så kom hon upp till mig igen och började bära med sig våra grejer. Sist så tog hon mig i transport-buren och gick ner för att lämna nyckeln. Vi går mot bilen , när min matte inser att hennes handväska är "borta" !!
Hon kutar in på hotellet igen och ber om nyckeln för att hämta handväskan på rummet. Väl uppe på rummet så inser min matte att där är ingen handväska = PANIK !!!
Nu springer nästan min matte med mig i transport-buren till bilen och där i framsätet står handväskan :)


 Hej då , hotellet !


 Min matte och matten till den Norska Skogkatten i buren mitt emot min , konstaterade att domarna som jag och Kummin skulle ha på söndagen hade borden jämte varandra. Så dom tog stolarna och gick bort och satte sig och kollade på bedömningarna.


Här är det en Norsk Skogkatt som bedöms av Aase Nissen.


 Jämte min matte satt det en söt Choklad maskad Birma kille
 

 och här är det en annan söt Birma som ska upp på bedömning :)



Jag bedömdes tidigt av "min" domare för dagen.
Han vände mig än hit och än dit , så resultatet blev att jag spydde på domarbordet :)
Min matte tyckte det var JÄTTE pinsamt och domaren "skällde" på min matte för att hon gett mig frukost.
Jag hade INTE alls fått någon frukost innan bedömningen , eftersom min matte såg att jag skulle vara bland dom första att bedömmas och det sa min matte till domaren.
Då sa han att det berodde nog på att jag var nervös för att det var första gången jag träffade en Fransman :)
Min matte sa lite ironiskt att jo det måste ju vara orsaken ??!!
Då frågade han om min matte ville ha mitt cert eller inte och sen skrattade han. Kul med domare som har humor (som omväxling :).
Som ni ser så gick bedömningen alldeles utmärkt !
Min matte svimmade nästan när jag blev NOM (nominerad till domarpanelen och chans till att bli BIS i kastrat-klassen)
Den ljusblåa rosetten som det står NBV på fick vi av rasklubben 
Norska Birma Vänner.
Som ni ser så tar jag det här med att få rosetter med ro :)


Min matte och bur-grannen Kummins matte fortsatte att titta på bedömningar 


Den här Norska Skogkatt honan fick sitt 12 BIS på söndagen och hon är inte ens 1 år gammal !
 BIS = Best In Show


Kummin till vänster , han visas upp av en kompis till hans matte.





 Kummin igen :)



Tror ni min matte tog några kort när jag var uppe för bedömning i Panelen ??
Svar = NEJ !!!
Hon var alldeles för nervös för det :)
Kan ju säga att jag blev INTE BIS :(
Det blev som "väntat" en Norsk Skogkatt som knep det.


Men jag och matte är nöjda ändå , 
inte illa pinkat att jag blev NOM !



På söndagen slutade katt-utställningen redan vid 17:00 , så efter min  matte ringt runt till halva världen och berättat hur det gått för mig på söndagens bedömning. Så körde vi mot Horten och färjelägret. Vi hade tur för färjan stod inne och väntade på oss :)
Blev inget soldäck för det var mulet och blåsigt :(
Men jag och min matte satt jämte en man och hans Norska Skogkatt och det var också trevligt.




När vi kommit av färjan i Moss , så slapp jag sitta mer i transport-buren. Min matte spände fast mig i säkerhetsbältet istället.
Sen sov jag nästan hela resan hem som tog 6 1/2 timme.



Min husse blev jätteglad över att se mig och matte.
Mest mig tror jag , för jag fick minsann en kram först :)
Min matte och husse satt och pratade en stund sen så gick vi och la oss allihopa.
Dagen efter så hängde min husse upp alla mina nya rosetter , som ni ser så börjar det bli fullt :)
Min matte tycker att det hade räckt om mina titel och min NOM rosett och den från Norska Birma Vänner hade hängt uppe.
Men det tycker INTE jag och husse och 
eftersom vi är två så vann vi ;-)



Några av er har frågat om det inte är jobbigt att åka på utställning och sitta i en bur i flera dagar.
Nä , jag tycker inte det är jobbigt varken att ligga och sova i bilen eller i min utställnings-bur :)
Tror det är mer tröttsamt för min matte än för mig !

30 kommentarer:

dArtagnan Rumblepurr/Diego Hamlet Moonfur sa...

Well done and well deserved on your awards my friend!

Aamor sa...

Grattis igen!
Vad kul att det går bra för dig. Är ju inte så svårt att förstå varför du spydde om de vänder er hit och dit när ni bedöms, hade nog jag också gjort.
När jag var på utställning så skulle man gå runt sen gå i en trivangel och ibland även fram och tillbaka och sen skulle man stå på ett bord och domaren klämde och kände överallt och så fick man inte pussa domaren men det gjorde jag ändå, hihi!
Det är kul med utställningar även om man är trött efteråt, hihi!
Får snart ha en större vägg att ha alla rosetterna på!

Nosgos

Hjulia huller om buller sa...

Vi håller med Aamor, de dina måste fixa mer utrymme för dina rosifetter :)
Nu börjar de bli riktigt många!!! Grattis än en gång!
Du är söt när du sover i brummisen på vägen hem!

=^.^=

Nosbuff

Dui och Deco sa...

Härligt med alla rosefetter, klart de ska synas! Nosbuff

Katten Gustav sa...

Oj, vad mycket du får vara med om! Vad DUKTIG du är som klarar av allt så galant! Snart får ni rensa en ny vägg för att få plats med alla utmärkelser du kommer få! Du är ju bara bäst!

Anonym sa...

Grattis, go´aste Kjelle Bus!
Inte så konstigt att du kräktes på domaren när han slängde runt dig så där!
Nospussisar från mig, Bröderna Bus & Busan ♥

Kattson sa...

Fina bilder på många fina katter. Men vinnaren alla kattegorier - han heter ---- Kjelle BUS!

lillies lya sa...

Grattis!! Du som är vackrast i världen BORDE blivit BIS!! Du borde alltid få alla rosefetter och blir BIS varje gång du ska stå ute!! en sak som vi fundilerar över är hur de håller er och sträcker ut er. Det ser INTE bekvämt ut. Är det aldrig någon som protesterar och sätter en klo eller två i domaren?

Ha det gott och ta igen dig nu!
nosgosågottisar
Maurice & Kajsa

The Furries of Whisppy sa...

Whew. Google Translator didn't make it easy! We're sorry you didn't win BIS, but that NOM ribbon looks good. Did it taste as nommy as it looked? MOL.

BeadedTail sa...

Concatulations on your awards Kjelle Bus! We prefer to be cuddled then held out long ways like that so we'd probably throw up too. We're glad you and your mom are home after that exciting weekend for both of you! Your mom's purse is cute!

Sparkle sa...

Congratulations on the ribbons... but the best thing of all, I think, was throwing up on the judge! You should have gotten a special "hospitality" ribbon for that!

Mary, Fröken Tott och Adam sa...

Grattis till alla fina utmärkelser och rosetter.
Håller med dig och din husse om rosetterna klart ni ska ha alla uppe!:)
Inte snällt av dommaren att rotera runt dig så du blir åksjuk ser ju inte så bekvämt ut att bli utsträckt i det där lååånga läget heller så:S

meowmeowmans sa...

Hooray! Concatulations on your new rosettes, Kjelle! And we love that you threw up on the judge. MOL!

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

I didn´t threw up ON the judge , I threw up on his table :)

Mariodacat sa...

I'm impressed at how you seem to take it all in stride. I guess it takes a mellow personality like yours to be able to like that kind of life. M can't see me doing it tho. I don't like to be in my transport, nor would I like to spend the day in a cage. Congratulations on all your ribbons, You are gorgeous and deserve every one of them.

Memories of Eric and Flynn sa...

Congratulations on a very successful weekend and all your rosettes. We laughed that you threw up on the judge's table. He was lucky that you missed him.

Vi i Kasperian sa...

Jaja, det är väl som det är med kvaliteten på domarna. Får den här träna sig lite till och ni möts igen, blir du minsann BIS!

GLOGIRLY sa...

We are SO impressed, Charlie Rascal!!! Just LOOK at all those beautiful ribbons! You are a special kitty, that's for sure. I may not have thrown up on the judge's table...but I'm pretty certain I'd leave my "mark" on the judge! HA!
xoxo, Katie

Hannah and Lucy sa...

We generally leave a present on the vet's table!! - if we had to be in the car for all that time we are sure the car seat would need replacing! We are very proud of you for behaving so well and bringing home a pretty ribbon.
Luv Hannah and Lucy xx xx

Kattfamiljen sa...

Så kul att få höra om din utställningsresa :-) Du och matte har inga planer på att komma till Norrköping i okt på östkattens utställning? Vore kul att ses. Jag och Luna och ev min sambo kommer åka på den utställningen.
Jag tror du och Luna är rätt lika när det gäller utställning. Luna tycker heller inte att det är jobbigt. Hon tycker snarare det är väldigt kul att få showa ;-)

Anonym sa...

Inte så konstigt att du spydde för de vrider verkligen och vänder på en, och klämmer både här och där! Det är verkligen spännande och nervöst med NOM. Matte höll på att smälla av när Asterix blev det. Det blev inget BIS då för honom heller, men vad gör väl det? Att hamna i panel är ju en vinst i sig! Stort grattis till fina resultat!

Matte hälsar att hon förstår mattes panik när väskan var borta! ;)

CATachresis sa...

Come on Kjelle Bus, you threw up because it was a frenchman!!! Hehehe!! Well done on all your awards. Some handsome kitties there!! xox

Marg sa...

That is so terrific that you won those bows. Well done. It is fun seeing the pictures of the other cats in the show. They sure are all so good looking. Glad you got home all safe and sound.

Pernille sa...

Grattis med rosetterna Kjelle:-) Jeg synes du er finest av alle, så det så:-)
Kram og nosbuff fra Pernille
xxx

Anonym sa...

Ljuvliga Foto...
Tack för rund"tassen" & Grattis säger jag/Nospuss ♥.......

Unknown sa...

Grattis igen snyggo! Tazz o Kram

A Tonk's Tail sa...

Oh my CAT! We'd probably throw up on a French judge too, we think! MOL!! Concats on the nommy awards! Of course dad missed you most if you got the first hug!!

Anonym sa...

Grattis till rosefetterna världens snyggaste Kjelle Bus!
Kurrelisvansvift på´re, grabben!

Libra sa...

Grattis Kjelle! Vad kul att det gick så bra.
Fast vi skulle utan tvekan dömt dig som BIS!
SvansKram

Anonym sa...

Hey Charlie Rascal..you and Mom just need to remember that 'show' is just 'show' for fun. The real life is you and Mom and Dad...loving each other. Show is nothing compared to being anifamily. My Mom and Dad know from when they were "show parents" for 3 Siberian Husky dogs. Male: Canadian Champ, USA Champ; Female; USA Champ; Spayed Female USE Obedience Champ. But, after 5 years, all were "home champs"...MOL